Πόσο υγιεινό είναι το πρωινό του παιδιού σας;

Παιδική διατροφή | Τροφόσπιτο

Η υγιεινή διατροφή του παιδιού είναι ζωτικής σημασίας για κάθε γονιό. Ωστόσο, η κατανάλωση μόνο υγιεινών τροφίμων δεν είναι πάντα εφικτή διότι επικρατεί η άγνοια των καταναλωτών, σχετικά με τα πρόσθετα των τροφίμων.

Σήμερα, βρίσκουμε όλο και λιγότερα μη επεξεργασμένα τρόφιμα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μια από τις βασικότερες επεξεργασίες που επιδέχονται τα τρόφιμα είναι η προσθήκη ζάχαρης ως συντηρητικό και βελτιωτικό της γεύσης.

Ακόμα και τρόφιμα που φαίνονται υγιεινά λόγω της θρεπτικότητάς τους και της σύστασής τους σε απαραίτητα μέταλλα και ιχνοστοιχεία, στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο υγιεινά.

Για παράδειγμα, ορισμένα δημητριακά πρωινού, χυμοί, επιδόρπια γιαουρτιού, μπάρες δημητριακών έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, η οποία καταστρέφει τη θρεπτικότητά τους.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα τα παιδιά καταναλώνουν τη μισή ζάχαρη της ημέρας στο πρωινό γεύμα, ενώ μέχρι το βράδυ έχουν καταναλώσει τριπλάσια ποσότητα από αυτή που ορίζει ως ανεκτή για την προστασία της υγείας τους, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.

Επιστήμονες από τον Public Health England (PHE) ανέλυσαν στοιχεία από μία μεγάλη, ετήσια έρευνα διατροφής στην Αγγλία και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά πριν ακόμα πάνε στο σχολείο έχουν φάει τρεις κύβους ζάχαρη (περίπου 11 γραμμάρια), η οποία προέρχεται από το πρωινό γεύμα.  Στα «ένοχα» τρόφιμα περιλαμβάνονται τα δημητριακά πρωινού, οι χυμοί με την ένδειξη «φρουτοποτό», άλλα ροφήματα (όπως τα σοκολατούχα ροφήματα, και τα αλείμματα όπως η μαρμελάδα.

Το παράδοξο είναι ότι οι οκτώ στους δέκα γονείς πιστεύουν ότι αυτού του είδους το πρωινό γεύμα είναι υγιεινό και ιδανικό για να έχει ενέργεια το παιδί τους καθ’ολη τη διάρκεια της ημέρας.

Οι περισσότεροι γονείς θα επέλεγαν ένα πρωινό με γάλα, δημητριακά και χυμό για το παιδί τους. Και φυσικά, δεν θα σκέφτονταν ότι ένα πρωινό με πρόβειο γιαούρτι, βρώμη και φρούτο εποχής απέχει πολύ σε σύσταση από το πρώτο.

kids-sugar500-350

«Τα παιδιά τρώνε υπερβολικά πολλή ζάχαρη και αρχίζουν την κατανάλωση πριν από το πρώτο μάθημα της ημέρας», δήλωσε η επικεφαλής διαιτολόγος του PHE δρ Άλισον Τέντστοουν. «Έχει ζωτική σημασία για τα παιδιά να καταναλώνουν ένα υγιεινό πρωινό, αλλά όχι με τέτοια περιεκτικότητα σε ζάχαρη».

Σύμφωνα με τους ειδικούς του οργανισμού, η μέγιστη συνιστώμενη ποσότητα ζάχαρης για παιδιά ηλικία 4-6 ετών είναι πέντε κύβοι (περίπου 18 γραμμάρια) την ημέρα και για τα παιδιά ηλικίας 7-10 ετών είναι έξι κύβοι (περίπου 22 γραμμάρια).

Η έρευνα, που διεξήχθη σε 1.000 οικογένειες με παιδιά στην Αγγλία, έδειξε ότι εκτός από την υπερβολική λήψη ζάχαρης από το πρωινό γεύμα, τα παιδιά συνεχίζουν να λαμβάνουν ζάχαρη και φτάνουν στο τέλος της ημέρας να έχουν καταναλώσει την τριπλάσια ποσότητα από αυτή που θεωρείται ασφαλής για την υγεία τους.

Ο οργανισμός PHE δημοσίευσε αυτά τα στοιχεία με αφορμή ενημερωτική εκστρατεία που αρχίζει για να αυξήσει την ενημέρωση του κοινού για τους κινδύνους από την υπερκατανάλωση ζάχαρης.

Παρόλο που τα δεδομένα αυτά αφορούν την Αγγλία δεν απέχουν πολύ από την πραγματικότητα που επικρατεί στην Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο ότι η χώρα μας κατέχει την 4η θέση σε παιδική παχυσαρκία στην Ευρώπη.

Για παράδειγμα, ένα κουτί αναψυκτικό τύπου cola ή σοκολατούχο γάλα περιέχει περίπου 7 κουταλιές ζάχαρης, ενώ μια μικρή σοκολάτα μπορεί να περιέχει 6 -7 κουταλιές. Αμέσως αντιλαμβανόμαστε ότι ένα παιδί, όταν πιει μια coca cola και φάει μια μικρή σοκολάτα ξεπερνάει την συνιστώμενη πρόσληψη!

Αν συνυπολογίσουμε τώρα τα δημητριακά του πρωινού, τον συσκευασμένο χυμό του κυλικείου στο σχολείο, το σοκολατούχο γάλα και το γιαούρτι με φρούτα που συνήθως δίνουμε στα παιδιά σαν υγιεινό σνακ, τα οποία ως επί το πλείστον περιέχουν ζάχαρη με τη μορφή γλυκαντικού αντιλαμβανόμαστε ότι τα παιδιά τρώνε σχεδόν διπλάσια, μπορεί τριπλάσια ποσότητα ζάχαρης από αυτή που μπορούμε να αντιληφθούμε.

TIPS:

  • Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στις διατροφικές ετικέτες.
  • Επιλέξτε φρέσκα φρούτα, φυσικούς χυμούς και σαλάτες εποχής για τα παιδιά σας
  • Φτιάξτε το κολατσιό του για το σχολείο με υλικά από το σπίτι που εσείς επιλέγετε
  • Αποφύγετε συσκευασμένα τρόφιμα που περιέχουν ζάχαρη
  • Δώστε στο παιδί σας ένα μικρό γλυκό την εβδομάδα
  • Μάθετε στο παιδί σας τη σημασία της σωστής διατροφής και φυσικά… ασκηθείτε καθημερινά!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Sugars intake for adults and children- Guideline. World Health Organization (2015). P: 49.

NHS England and Public Health England (PHE). The National Diet and Nutrition Survey assesses the diet, nutrient intake and nutritional status of the general population of the UK. 9 September 2016.