Ζάχαρη: Ο νούμερο ένα εχθρός της υγείας των παιδιών

Έχετε προσπαθήσει ποτέ να κόψετε τη ζάχαρη; Και όταν λέμε να κόψετε τη ζάχαρη εννοούμε, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΧΗ από οποιοδήποτε τρόφιμο που μπορεί να περιέχει ζάχαρη.

Και όταν λέμε ζάχαρη, εννοούμε την επεξεργασμένη ή αλλιώς κατεργασμένη, τη «χημική» που παράγεται σε ένα εργαστήριο και χρησιμοποιείται ως γλυκαντικό μέσο σε διάφορα τρόφιμα. Τη ζάχαρη – «ξαδερφάκι» της επεξεργασμένης ζάχαρης που ονομάζεται σιρόπι καλαμποκιού και όχι τη «ζάχαρη» που περιέχουν από τη φύση τα φρούτα.

Η ζάχαρη είναι ένα συστατικό, το οποίο πλέον δεν μπορούμε να αποφύγουμε. Αυτό γίνεται γατί βρίσκεται σε όλα σχεδόν τα τρόφιμα. Από το ψωμί, τους χυμούς του εμπορίου, τα μπισκότα, τα ντόνατς, τις πάστες, τις σοκολάτες, τις σάλτσες μέχρι και το γάλα.

Το ξέρετε ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα τα παιδιά καταναλώνουν τη μισή ζάχαρη της ημέρας στο πρωινό γεύμα, ενώ μέχρι το βράδυ έχουν καταναλώσει τριπλάσια ποσότητα από αυτή που ορίζει ως ανεκτή για την προστασία της υγείας τους, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας;

ζάχαρη

Την ώρα που οι περισσότεροι γονείς θεωρούν ότι διαλέγουν τα πιο υγιεινά τρόφιμα για τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών τους. Ακόμα και τρόφιμα που φαίνονται υγιεινά λόγω της θρεπτικότητάς τους, στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο υγιεινά.

Πόσοι γονείς δεν έχουν επιλέξει δημητριακά με βρώμη και μαύρη σοκολάτα για τα «καλά» θρεπτικά συστατικά τους; Πόσοι από αυτούς όμως διάβασαν την ετικέτα και παρατήρησαν σε εκείνα τα μικρά γράμματα τη λέξη «ζάχαρη»; Πόσοι από εσάς έχετε πάρει ένα γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά διότι προσέχετε τη γραμμή σας και θέλετε να αποφύγετε τα «κακά» λιπαρά; Ωστόσο οι «απρόσεκτοι» καταναλωτές αγοράσατε ένα «επιδόρπιο γιαουρτιού», ΟΧΙ γιαούρτι,απαλλαγμένο από τα «κακά» λιπαρά, ωστόσο με πολλές περισσότερες θερμίδες αφού η γεύση του «έφτιαξε» με λίγη παραπάνω ζάχαρη.

Ωστόσο, το αρχικό ερώτημα ήταν… έχετε προσπαθήσει ποτέ να κόψετε τη ζάχαρη και αν ναι είστε σίγουροι ότι την κόψατε και δεν ήταν κάπου κρυμμένη; Και αν όντως ήσασταν τόσο προσεκτικός με την εξάλειψη της ζάχαρης από τη διατροφή σας, μήπως νιώσατε αρκετές φορές τη στέρηση;

Ζάχαρη

Δυστυχώς η αποφυγή της ζάχαρης είναι πολύ δύσκολη υπόθεση για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι ότι βρίσκεται παντού. Ένας άλλος είναι ότι ακόμα και αν πιστεύουμε ότι κάποια τρόφιμα είναι υγιεινά, μπορεί να περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη με άλλη ονομασία. «Φρουκτόζη» ή γλυκαντική ύλη! Ένας τρίτος λόγος είναι ότι είναι εθιστική σε βαθμό που η απότομη διακοπή της θα μας δημιουργούσε από πονοκέφαλο, ζαλάδες έως και συχνή εφίδρωση.

Και γιατί γίνεται τόσος χαμός με τη ζάχαρη;

 Η ζάχαρη υπήρχε πάντα. Τι ΆΛΛΑΞΕ και τώρα αρρωσταίνουμε εξαιτίας της;

Την έχουμε συσχετίσει με την αύξηση του βάρους, με την παχυσαρκία, την ανάπτυξη σακχαρώδους διαβήτη, την αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Ακόμα με καταστροφή των δοντιών των παιδιών, ιδιαίτερα την κρίσιμη περίοδο της ανάπτυξής τους και κάθε άλλη διαταραχή, η οποία συνδέεται με την παχυσαρκία.

Μια εύστοχη ερώτηση είναι: «γιατί ενοχοποιούμε τη ζάχαρη, ως ζάχαρη, αφού τις ίδιες θερμίδες που έχει μια κουταλιά ζάχαρη έχει και μια κουταλιά μέλι. Πως γίνεται να είναι τόσο καταστροφική αυτή και το μέλι, όχι;

Αφού αυτό που μας παχαίνει και μας κάνει παχύσαρκους είναι η υπερβολική κατανάλωση φαγητού». Σωστά;

Το σώμα έχει άλλη άποψη…

Οι άνθρωποι που σταματούν να τρώνε τρόφιμα με ζάχαρη μπορεί να δουν εντυπωσιακή βελτίωση στην υγεία τους, μέσα σε μόλις εννέα ημέρες, ακόμα κι αν δεν μειώσουν τις θερμίδες τους, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Obesity».

Μέσα με μικρό χρονικό διάστημα μπορούν να συμβούν εντυπωσιακές αλλαγές στα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης σε παχύσαρκα παιδιά και εφήβους, ακόμη και αν δεν είχαν χάσει ούτε γραμμάριο σωματικού βάρους.

Το εύρημα αυτό υποδηλώνει ότι η ζάχαρη είναι μεταβολικώς επιβλαβής όχι εξαιτίας των θερμίδων της, αλλά εξαιτίας του τρόπου επίδρασής της στον οργανισμό.

Ζάχαρη

Και πως δρα η ζάχαρη στον οργανισμό;

Η όρεξή μας και κατ’ επέκταση η ποσότητα του φαγητού που θα καταναλώσουμε εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον εγκέφαλο και την έκκριση ορισμένων ορμονών, οι οποίες του δίνουν εντολές. Η λεπτίνη είναι μια ορμόνη που ανήκει σε αυτό το σύστημα. Μιλάμε για μια ορμόνη, η οποία δίνει «σήμα» στον εγκέφαλο ότι χορτάσαμε και δεν θέλουμε άλλη ποσότητα φαγητού.

Ωστόσο, φαίνεται πως η λεπτίνη αδυνατεί να δώσει την εντολή αυτή στον εγκέφαλο, ακόμα και αν έχουμε καταναλώσει αρκετά μεγάλη ποσότητα φαγητού, εξαιτίας της ζάχαρης.

Το junk food, τα πατατάκια, τα γλυκά, τα αναψυκτικά που περιέχουν ζάχαρη εμποδίζουν τον εγκέφαλο να εντοπίσει τη λεπτίνη με αποτέλεσμα να μην νιώθουμε τον κορεσμό, όταν καταναλώνουμε αυτού του είδους τις τροφές. Αυτό έχει ως συνέπεια το πάγκρεας, το βασικό όργανο του μεταβολισμού της γλυκόζης, να «δουλεύει» περισσότερο, από όσο χρειάζεται.

Η ζάχαρη «κουράζει» το πάγκρεας και προκαλεί ασθένειες

Η φρουκτόζη, είναι το «γλυκό υλικό» που βρίσκεται στη ζάχαρη. Το σώμα μπορεί να διαχειριστεί την ποσότητα της φρουκτόζης που λαμβάνεται από τα φρούτα αλλά όχι την τη γλυκόζη που κυκλοφορεί στο σώμα από την υπερβολική η κατανάλωση αναψυκτικών και γλυκών που περιέχουν ζάχαρη. Με απλά λόγια το σώμα μπορεί να μεταβολίσει τη φρουκτόζη των φρούτων, ωστόσο η υπερβολική κατανάλωσή της μέσα από όλα σχεδόν τα συσκευασμένα τρόφιμα του εμπορίου, τα οποία περιέχουν φρουκτόζη, επιβαρύνει το ήπαρ και να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης ασθενειών στα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία.

Και αφού καταλάβαμε πλέον πόσο βλαβερή είναι η ζάχαρη για τον οργανισμό μας γιατί δεν μπορούμε να σταματήσουμε να τρώμε ζάχαρη. Διότι, σύμφωνα με τους επιστήμονες είναι εθιστική.

Ζάχαρη

Τι μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε την καθημερινή πρόσληψη ζάχαρης; 

  • Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στις διατροφικές ετικέτες, όχι μόνο στη λέξη «ζάχαρη» αλλά σε κάθε μορφή της, όπως «σιρόπι καλαμποκιού» κλπ.
  • Επιλέξτε φρέσκα φρούτα, φυσικούς χυμούς και σαλάτες εποχής για  εσάς και τα παιδιά σας.
  • Φτιάξτε υγιεινά σνακ στο σπίτι με υλικά που εσείς επιλέγετε.
  • Αποφύγετε συσκευασμένα τρόφιμα που περιέχουν ζάχαρη και πάρτε τη ζάχαρη από φυσικές πηγές, όπως το μέλι, η γλυκιά κολοκύθα, η γλυκοπατάτα, το καρότο και τα φρούτα. Με αυτά τα υλικά προσπαθήστε να δημιουργήσετε γευστικά και υγιεινά γλυκά.
  • Βάλτε ένα όριο στις ποσότητες του φαγητού που καταναλώνετε, ιδιαίτερα έξω από το σπίτι και επιλέξτε κυρίως τροφές που σας χορταίνουν και όχι γλυκά, αναψυκτικά και junk food.
  • Μάθετε στο παιδί σας τη σημασία της σωστής διατροφής και φυσικά…δείξτε του το παρακάτω βίντεο!

Το άρθρο είναι αναδημοσιευμένο από την Τράνταλη Πελαγία στο ηλεκτρονικό περιοδικό woman;slife.eu